tirsdag 3. november 2009

Reklame påvirker oss ALLE!

Reklame kommer av det latinske ordet reclamare og betyr rope eller skrike. Alle elementer i en reklametekst er rettet mot formålet å appelere og påvirke oss. De vi få oss til å kjøpe et produkt eller å endre våre holdninger. Reklame appellerer til våre følelser, drømmer og udekkede behov enn det kampanjer gjør. Reklame er noe av det som påvirker oss mest i hverdagen. Det finnes mange måter å reklamere på: tekster, videosnutter, plakater, pilder etc. Det er reklame omtrent overalt der vi ferdes, på busser, trikker, bygninger, TV, internett +++! Reklamefilmer er som regel veldig fortellende, forteller mye om produktet eller hva som skal reklameres for, mens reklamevideoer som blir brukt til komersiell TV og på kino, er som oftest ca. 30 sekunder lange og består ofte av små fortellinger. Fortellingen er lette å huske, og de benytter ofte de samme personene om igjen. Argumentene i en reklame er gjerne formet som rene påstander uten lohiske eller saklige bgrunnelser. utsagnenen som brukes er ofte korte og slagpregende. De har form av rene påstander, et eksempel er Tines reklame for melk: "Må ha det, bare må ha det". Reklame har en makt over oss som ikke er mulig å motstå. Virkemidlene gjør et inntrykk på oss som gjør at vi bare MÅ kjøpe det som reklameres for eller at en bare MÅ gjøre det som reklamen formidler til oss. Det viktigste i en reklame er lyd, bilde og tekst. Det er det som fanger vår oppmerksomhet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar